Sunday, July 11, 2010

ALLAH MAHA PENCIPTA

"(Yang memiliki sifat-sifat yang) demikian itu ialah Allah tuhan kamu, tiada tuhan selain dia, yang mencipta tiap-tiap sesuatu.Maka beribadahlah kamu kepadaNya, dan Dia adalah Pemelihara segala urusan"

(Al- An'aam 6:102)


Kelahiran kembar.
Terdapat dua jenis kembar:

i. Kembar tak seiras (dizygotic twins)-berlaku apabila wujud dua ovum yang dikeluarkan dari ovari yang berbeza/sama dan disenyawakan oleh dua sperma. Proses persenyawaan ini akan menghasilkan dua individu yang berbeza dalam kandungan yang sama.

Setiap janin mempunyai karung tersendiri dan uri yang berbeza bagi setiap bayi. Jantina mungkin sama atau berbeza.


ii. Kembar seiras (monozygotic twins)-berlaku kerana wujud perpecahan pada embrio yang terbentuk daripada persenyawaan antara satu ovum dan satu sperma.


--> Jika perpecahan ini berlaku dalam masa tiga hari selepas persenyawaan, proses pembentukan kembar menyerupai keadaan kandungan kembar tidak seiras dengan dua uri dan dua karung.


--> Jika perpecahan berlaku di antara empat dan tujuh hari selepas persenyawaan, proses ini berlaku dalam satu pertiga kes kembar seiras dengan satu uri dan dua karung kandungan.


--> Apabila perpecahan berlaku lebih lewat iaitu dari lapan hingga 12 hari selepas persenyawaan, proses ini berlaku dalam dua pertiga kembar seiras. Satu uri akan terbentuk untuk kedua-dua janin dalam satu karung.


Kembar yang dihasilkan begini biasanya mempunyai jantina yang sama, sama ada kedua-duanya lelaki atau perempuan, rupa paras yang sama dan juga sifat dan perwatakan yang hampir-hampir sama.




5. Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging Yang disempurnakan kejadiannya dan Yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara Yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan kami); dan Kami pula menetapkan Dalam kandungan rahim (ibu Yang mengandung itu) apa Yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa Yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu Yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula Yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu Yang telah diketahuiNya dahulu. dan (ingatlah satu Bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bergeraklah tanahnya (dengan tumbuh-tumbuhan Yang merecup tumbuh), dan gembur membusutlah ia, serta ia pula menumbuhkan berjenis-jenis tanaman Yang indah permai.
(Al-Hajj 22:5)



Untuk cerita menarik, klik di bawah.










SEMUA KEJADIAN DI ATAS BUKTI KEKUASAAN ALLAH.










No comments:

Post a Comment